måndag, januari 19, 2009

The Jane Austen book club

Fem kvinnor och en man träffas under loppet av sex månader för att diskutera Jane Austens sex böcker; Stolthet och fördom, Förnuft och känsla, Emma, Övertalning, Northanger Abbey och Mansfield Park. Under tiden de avhandlar böckerna finner de även att deras egna historier inte skiljer sig så mycket från dem i Jane Austens värld, och att lösningen på de flesta problem går att finna genom att ställa sig frågan: Vad skulle Jane ha gjort?


Detta kan på ytan tyckas vara en romantisk feelgood-rulle. Det är det också. Men samtidigt är den så mycket mer än det. Om man är helt såld på Jane Austen (vilket jag är) så är denna film ett måste. Sättet som böckerna lyfts fram på, kärlekshistorierna, "de sex olika synvinklarna" däribland Grigg och hans science fiction-liknelser, bokcirkelns vänskapsband och de sex historierna som vävs samma, allting bidrar till att göra detta till underbar se-upplevelse. Faktum är att jag var såld redan efter inledningen. Hur skulle man inte kunna känna igen sig i det som de alla går igenom den morgonen? (Säger inget mer, ni måste se efter själva.)

I jämförelse med boken så är det svårt att säga vilken som gör sig bäst, men kort sagt kan jag säga att den gjorde boken rättvisa. Det var nog svårt att få med allt från boken, för att inte säga att det hade varit rätt så onödigt, och de valde de viktigaste delarna så (så vitt jag kan minnas)saknar jag ingenting. Filmen får en femma av fem möjliga!

Inga kommentarer: